Spanningshoofdpijn door stress

Spanningshoofdpijn is een van de meeste voorkomende soorten hoofdpijn. Het is een aandoening, die meer en meer gerelateerd is aan stress.

Verbeter je slaapomgeving

Door je slaapomgeving te optimaliseren kun je beter in slaap komen en doorslapen. Zo is het belangrijk je slaapkamer overdag door te laten luchten en de temperatuur tussen 18 en 20 graden te houden. Als je last hebt van hinderlijk geluid, doe dan oordopjes in of probeer het geluid te dempen. Heb je last van te veel licht? Gebruik dan een slaapmasker. 

Verder is het belangrijk dat je hoofd en nek goed ondersteunt worden door een neksteun kussen zoals de Anti Nekpijnpillow.
Een neksteun kussen is een voorgevormd kussen wat er voor zorgt dat je nek en hoofd goed ondersteunt wordt gedurende de nacht. Tevens is het belangrijk dat je niet te hoog of juist te laag slaapt waardoor hoofdpijn en nekpijn kan ontstaan.

Overige tips om goed te slapen
  • Drink geen alcohol voor het slapen. Je komt misschien snel in slaap, maar je geraakt in een korte ondiepe slaap.
  • Neem regelmatig, gedurende de dag, even een rustmoment voor jezelf zoals Yoga Nidra of doe tussendoor ontspanningsoefeningen.
  • Bewegen of sporten is gezond, maar doe dit bij voorkeur niet vlak voor het slapen. Na het sporten word je even moe, maar daarna krijg je weer energie.
  • Dim ’s avonds je lichten, zodat je biologische klok aanvoelt dat het bijna bedtijd is.
  • Houd een dagboek bij met gewoontes en wat je eet. Misschien wordt de oorzaak van je slapeloosheid daardoor inzichtelijk.
  • Onderneem geen activiteiten voor het slapen waarbij je veel concentratie nodig hebt, maar ontspan. Dit houdt ook in dat je het beste je telefoon kunt wegleggen.
  • Vermijd straling voor het slapen. Straling breekt het slaaphormoon af.
  • Houd een regelmatig slaapritme aan (zonder dutjes overdag).
Veelgestelde vragen

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Per persoon verschilt het hoeveel slaap je nodig hebt. Hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je nodig hebt. Kinderen ongeveer 9 uur en volwassenen tussen de 7 en 8 uur.

 Wat kan ik het beste eten en drinken voor het slapen gaan?

Als drinken kun je het beste (rustgevende) thee, water of (warme) melk nemen. Het avondeten kan ook invloed hebben op je slaap. Suikers en snelle koolhydraten zijn niet goed om in slaap te komen. Een verantwoorde snack voor ’s avonds kan kwark, noten of een banaan zijn. Je kunt het beste een uur voordat je gaat slapen, niets meer eten en drinken.

 

Stress is/wordt ernstig als
  • Je stress blijft voelen, ook als een stressvolle situatie voorbij is.
  • Je (bijna) dagelijks last hebt van fysieke en/of psychische klachten zoals slecht slapen en vermoeidheid.
  • Stress je dagelijkse functioneren in de weg zit, zoals afspraken moet afzeggen en verschuiven.
  • Je gewone rust- en slaappatronen niet meer voldoende is om bij te tanken.
  • Je gedrag en humeur worden beïnvloed zoals veel klagen, anderen de schuld geven of blijven doorwerken terwijl je oververmoeid bent.
  • Als je merkt dat je niet alles meer kunt bijhouden en het je gauw te veel wordt.
Wanneer moet je professionele hulp inschakelen?

Zeg jij volmondig ‘ja’ op bovenstaande punten? Dan ben je hard op weg om overspannen te raken. Hoewel je met rust van overspannenheid kunt herstellen (dat betekend tijdelijk stoppen met werken en sporten verminderen) is het aan te raden om professionele begeleiding te vinden. Zo voorkom je dat je de volgende keer niet weer in dezelfde valkuilen stapt en nog een keer overspannen raakt. Zijn je klachten nog ernstiger? Voel je je bijvoorbeeld niet meer uitgerust na een nacht slapen? Ben je futloos, doodmoe, kost alles je energie en zie je niet meer hoe je hier uitkomt? Dan kan het zijn dat je tegen een burn-out aanloopt of er een hebt. Het is dan absoluut noodzakelijk dat je naar een huisarts of bedrijfsarts stapt en samen kijkt hoe je hier weer bovenop komt.

Onze oplossing

Door in de toekomst te gaan slapen met de Anti Nekpijn Pillow en het Perzona matras schept u voor uzelf een slaapklimaat, waarbij het lichaam (wervels en spieren) in stabiele zijligging, veel beter wordt ondersteund, waardoor de pijn afneemt en u van een veel betere nachtrust geniet.

Anti Nekpijn Pillow

De natuurlatex van de Anti Nekpijn Pillow geeft je nek in elke houding de juiste ondersteuning, en is verkrijgbaar in 3 hoogtes, 2 stevigheden en 2 verschillende tijken.
De hoogte van het kussen is ook afhankelijk van de breedte van je schouders. Daardoor is er altijd een kussen dat bij jou past!

Perzona matras

Drukverlagend slapen zonder compromissen met de Perzona Individual 14. De drukverlagende HYBRID matras met dubbel laags pocketveer en het Tube Layer System (TLS) met 14 persoonlijk instelbare tubes. Bepaal samen met de Perzona MyScan welke van de 5 verschillende hardheden je waar nodig hebt. Drukverlagend slapen met ondersteuning die wel écht bij jou past.

Liever persoonlijk advies?

Nekpijn.nl is een onderdeel van onze winkels Beddenspecialist Topslapen gevestigd in Arnhem en Elst.
In de webshop vind je een gedeelte van ons complete assortiment van onze winkels.
Ben je toe aan een lekker bed en wil je liever bij ons langskomen voor persoonlijke advies?

Maak dan een afspraak bij éen van onze vestigingen!

Contact