Schouderpijn of nekpijn?

Je wordt steeds vaker wakker met schouderpijn of nekpijn, maar komt dat nou uit de schouders? of is het nekpijn?
Je slaaphouding (rug/zij/buik) en de keuze van je hoofdkussen zijn natuurlijk bepalend of je lekker slaapt. Ook de activiteiten overdag hebben een belangrijke bijdrage aan je slaap. Iemand die de hele dag met opgetrokken schouders achter een beeldscherm zit, vraagt hele andere dingen van zijn/haar lijf dan bijvoorbeeld een sportinstructeur.

Schouders

Veel mensen die in onze winkel komen voor een nieuw slaapsysteem of matras, zeggen dat ze graag stevig willen slapen. Dat zijn ze van huis uit zo gewend!
Maar 9 van de 10x geven ze ook aan last te hebben van schouderpijn of nekpijn!
Zeker als je op je zij ligt, moet je schouder in het matras kunnen zakken in plaats van er bovenop liggen.
Op de plaats waar je schouder op het te stevige matras ligt, ontstaat drukpijn. In je slaap ga je naar voren draaien om je schouder te ontlasten.
Maar op dat moment komt je nek in een rare, scheve knik!
Dat merk je vaak niet tijdens het slapen, omdat je ‘ontspannen’ ligt, maar ’s morgens bij het opstaan is je nek wat stijf.
Een enkele nacht zo slapen is niet zo erg, je lichaam herstelt wel. Slaap je echter veel nachten half of helemaal op je buik, dan zal je nek meer en meer gaan protesteren!
En dat straalt dan weer door naar het gebied tussen je schouderbladen en zelfs onderrug.

Slaaphouding

Een goede slaaphouding is dus erg belangrijk voor je ruggenwervel en dus je hele lichaam!
Op je rug of zij slapen is prima, maar dan wel met het juiste matras, hoofdkussen en een slaapmaatje/slaaprol/goeling, zodat je niet naar voren kantelt!
Buikslapen wordt met klem afgeraden, je ruggenwervel maakt vanaf je nek tot aan onderaan je rug 8 à 9 draaiingen, je ligt op je longen en buik.

Matras

Een te stevig matras is dus niet goed voor je schouders, maar ook als je op je rug slaapt kan je bekken niet voldoende kantelen, waardoor je pijn in je onderrug krijgt en zelfs je knieën gaan wat ‘op slot staan’.
Is een heel zacht matras dan de oplossing?
Een matras moet zeker soepel zijn, en bij de schouders en heupen voldoende ruimte geven, terwijl de lende wel een lichte ondersteuning krijgt.
Matrassen die echter veel te zacht zijn, geven juist onvoldoende steun en creëren een doorgezakt hangmat-effect. Je schouder krijgt voldoende ruimte, maar veel te zachte matrassen zorgen voor rug- en nekpijn.

SlaapID

Aangezien ieder mens een ander postuur heeft, maar ook een andere slaap-behoefte, adviseren wij mensen om altijd eerst te gaan slapen met het SlaapID, een kleine sensor waar je 3 nachten mee slaapt.
Deze meet geheel onafhankelijk hoelang je in welke houding ligt en hoe vaak je draait.
Daarna kunnen we veel gerichter samen bekijken welke matras, boxspring of hoofdkussen bij jou het beste past!

Via SlaapID kunt u bij voor u dichtstbijzijnde Beddenspecialist-winkel een afspraak maken om gebruik te maken van deze gratis service!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie